Artikel 4 - Taak en bevoegdheid van de Ombudsman
1
.
De
Ombudsman
heeft
tot
taak
geschillen
tussen
de
Opdrachtgever
en
de
Ondernemer
met
betrekking
tot
de
mediation
in
de
meest
ruime
zin
te
beslechten
door
middel
van
een
bindend advies, c.q. bemiddeling.
2
.
De
Ombudsman
is
niet
bevoegd
kennis
te
nemen
van
een
geschil
indien
en
voor
zover
het
geschil betrekking heeft op:
a
.
de totstandbrenging en/of de uitvoering van een verzekeringsovereenkomst, of
b
.
het
door
de
ondernemer
gevoerde
beleid,
daaronder
mede
begrepen
de
door
de
ondernemer gehanteerde tarieven, of
c
.
een
geschil
tussen
opdrachtgever
en
een
ondernemer,
waarbij
de
ondernemer
niet
via
lidmaatschap
is
aangesloten
bij
een
van
de
in
art.1
lid
f
genoemde
organisaties
of
waarbij
niet
zelfstandig
een
overeenkomst
tot
geschilbeslechting
heeft
gesloten
met
de
Stichting
Ombudsman Mediation.
3.
De mogelijkheid een klacht ter geschilbeslechting voor te leggen aan de Ombudsman laat
onverlet de eventuele publiekrechtelijke rechtsbescherming en publiekrechtelijke
regelgeving die bestaat met betrekking tot het onderwerp van de klacht.
4.
Indien en zodra de Ombudsman zich onbevoegd acht kennis te nemen van een klacht, doet
de Ombudsman terstond een daartoe strekkende uitspraak. Zo mogelijk informeert de
Ombudsman de klager omtrent de bevoegde instantie. Het aanhangig maken van het
geschil binnen de daarvoor geldende termijn bij de bevoegde instantie blijft echter de
verantwoordelijkheid van de klager. De Stichting, haar medewerkers en de Ombudsman zijn
niet aansprakelijk voor een eventuele onjuiste informatieverstrekking ter zake, behoudens
opzet of grove schuld.
© Stichting Ombudsman Mediation 2024 - KvK: 80849350 - Gouda